Tuesday 5 November 2013

5 Tips Ringkas Hijrah

Assalamualaikum w.b.t
 
 
dalam dok belek belek surat khabar Harian Metro hari ni , jumpa pulak satu artikel tentang tips untuk berhijrah . bila baca artikel tu , rasa macam best je , macam nak share je kat blog ni . plus , dia punya tips pun pendek , simple dan mudah difahami . dah nama pun tips ringkas kan . . takkan laa tips ringkas dia nak letak sampai 2 muka surat kan . so , benda baik ni elok di bawak kongsi sama sama . yeah , walaupun Shi tau dah ramai dah baca pasal tips ni kat surat khabar , tapi Shi still nak share jugak . ye lah kan , surat khabar tu , anytime je boleh jadi pembungkus nasi lemak , so kalau ditulis kat blog ni , dapat laa dijadikan rujukan in future esspecially untuk diri Shi ni yang still lagi dalam proses Hijrah . hee . moga bermanfaat untuk semua :)
 
 
Harian Metro : Selasa 5 November 2013
 
5 Tips Ringkas Hijrah
 
1. NIAT
Hijrah seharusnya dimulakan dengan niat yang ikhlas dalam mengharapkan keredhaan Allah . perubahan diri yang disertakan niat pasti mendapat pertolongan . Ingat remaja semua , jika anda melakukan hijrah tapi menunjuk nunjuk pasti mengundang padah malah tidak kekal lama kebaikan yang diterima tu .
 
 
 
2. MATLAMAT
Matlamat yang ditetapkan itu perlulah relevan dan mampu untuk dicapai . jangan meletakkan matlamat sukar dijangkau dalam tempoh yang singkat . Mulakan dalam usaha yang mudah . 
 
 
3. BUANG ANGGAPAN SALAH
Selama ini anda mungkin mempunyai persepsi yang salah terhadap diri anda dan kehidupan . mungkin anda pernah beranggapan , golongan baik baik saja yang mampu memperoleh kemanisna iman sedangkan anda tidak . buang jauh jauh perasaan nagatif itu yang boleh mencacatkan semangat anda untuk melakukan penghirahan .
 
 
4. BANYAKKAN BACA KISAH ORANG BERJAYA 
Bagi remaja yang ingin bertudung contohnya , bacalah buku buku di pasaran mengenai bagaimana akhirnya wanita berkenaan mendapat hidayah untuk tampil bertudung dan menutup aurat . Banyak bahan bacaan yang mendorong kita untuk berubah . Itulah kuasa Hijrah .
 
 
5. PEDULIKAN KATA ORANG
Untuk berhijrah memang memerlukan pengorbanan . Orang akan melihat sebarang perubahan diri yang dilakukan . Pasti ada yang memuji malah ada yang mengeji . Apa yang penting itulah rencah dan dugaan hidup yang perlu anda lalui . Jangan berkecil hati dan kuatkan semangat .
 
 


Note : Salam Maal Hijrah 1435 . moga perubahan yang dilakukan ini berterusan . amiinn .
      
 
 

Post a Comment