Tuesday 15 October 2013

Korban Kasih : Ustaz Kazim Elias

Assalamualaikum w.b.t

13 Oktober 2013 , dekat Tapah ada satu program Ceramah Perdana sempena Aidiladha ni . As seen on the title above , tajuknya ceramah malam tu Korban Kasih disampaikan oleh Ustaz yang popular dekat Astro Oasis dalam program Kalau dah Jodoh : Ustaz Kazim Elias . yeah , ustaz Kazim Elias yang suka selitkan nyanyian dalam ceramah beliau . program Ceramah Perdana malam tu buat kat Mini Stadium Tapah dan dianjurkan oleh PIBG Sekolah Kebangsaan Toh Tandewa Sakti *rare tak nama sekolah ni ? * orang yang datang kat dalam majlis ilmu tu , SubhanAllah ! ramai gila . sampai orang yang datang kena duduk atas rumput . nasib baik rumput kering . kalau basah . . tak tau laa ada orang ke tak nak duduk . tapi rasanya kalau basah pun mesti ada orang nak duduk jugak . ye la , majlis ilmu kan . beribu ribu malaikat turun ke bumi nak memayungi setiap orang yang datang malam tu . in shaa Allah . .

disebabkan ceramah yang dibuat ni sempena Aidiladha , for sure tajuk ceramahnya berkaitan dengan pengorbanan . yeah , pengorbanan . mula mula ingat , alaa mesti cerita pasal Nabi Ibrahim yang mengorbankan anaknya Nabi Ismail demi melaksanakan perintah Tuhan Yang Maha Agung . tapi sangkaan Shi salah . cerita pengorbanan yang disampaikan lebih kepada orang orang yang dekat sangat dengan kehidupan kita esspecially our parents . 

but before dia cerita pasal 'Korban Kasih' , Ustaz Kazim ada kasi tau perkara perkara sunat yang boleh kita buat sempena Aidiladha ni . antara perkara sunat yang kita boleh buat is :

1 . kita boleh PUASA SUNAT dari 1-9 ZULHIJJAH
2 . Simpan kuku , misai , janggut dll
3 . bagi yang uzur yang tak boleh puasa , kita boleh berzikir . berzikir ni kan sunah Nabi . bila bila masa dimana jua kita boleh berzikir

di samping perkara perkara sunat , bulan ni jugak ada keistimewaannya . antaranya :
1. bulan Zulhijjah ni ada Hari Raya Aidiladha *weeee*

2. kita boleh bertakbir selama 4 hari . ya , 4 hari . lama tak ? hee
3. melakukan ibadah korban . ibadah korban hukumnya sunat muakad . tapi harus diingat , binatang yang boleh dibuat korban ialah binatang an'am *nak tau binatang an'am tu apa , sila google*

haaa , tu baru dia punya intro ceramah . after dah intro , dia pun mulakan ceramah dia pasal pengorbanan . antara isi kandungan yang dia cerita masa ceramah beliau , pengorbanan seorang ibu dan ayah , guru guru dan orang sekeliling kita . sepanjang ceramah yang Ustaz Kazim ni bagi , orang ramai non stop gelak . setiap kali dia cerita , mesti ada je dia selitkan lawak . 

antara point yang Shi suka sepanjang ceramah beliau is , "kalau kita buat sesuatu perkara kerana Allah , In shaa Allah kita akan mendapat bahagia . kalau kita buat sesuatu perkara kerana manusia , kita akan rasa kecewa" . 

sebagai seorang hamba Allah , kita digesa supaya menghargai kasih sayang sesama manusia ESPECIALLY dengan family . sebab family kita dah terlalu banyak buat pengorbanan kat kita since kita kecik lagi . so , kita sebagai anak , jangan lah biarkan air mata parents kita jatuh sebab kecewa dengan kita . mohon dijauhkan perkara sedemikian . In shaa Allah . . 

before ceramah tu habis , Ustaz Kazim ada bagi tips macam mana nak lembutkan hati anak anak yang degil , tak mau dengar kata . caranya , ambik rambut anak tu , buat solat hajat 2 rakaat , baca bismillah 1000 kali , sebut 'Ya Allah' 1000 kali dan berdoa kepada Allah supaya dilembutkan dan diterangi hati anak . lepas tu , letak rambut anak tu tadi kat bawah bantal tempat tidur anak . in shaa Allah dengan izinnya , hati anak tersebut akan lembut . 

Thats all for now

Thank you


note : sambutan Aidiladha kali ni dah macam Aidilfitri . banyak sangat makanan . siap ada kuih raya lagi . Selamat Hari Raya Aidiladha !
  

Post a Comment