Thursday 29 August 2013

Sambutan Merdeka Hari Ini .

Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang .

Assalamualaikum w.b.t

lagi 2 hari negara kita , Malaysia akan menyambut hari kemerdekaannya yang ke 56 . Alhamdulillah , Allah masih kurniakan kita keamanan untuk negara kita yang tercinta ni . tiap tiap tahun , akan ada sambutan hari kemerdekaan secara besar besaran . dalam sambutan tu , akan ada perarakan , pertunjukan kereta berhias , nyanyian dan macam macam lagi . semua itu memakan belanja yang besar pastinya . persoalannya kini , kenapa kita menyambut kemerdekaan dengan cara macam tu ? kenapa kita isi pengisian kemerdekaan kita dengan cara macam tu ? adakah pemimpin dan pejuang kemerdekaan terdahulu mahu dihargai dengan cara macam ni ?



bagi saya , kita patut mengubah cara kita menghargai dan menyambut kemerdekaan negara kita ni . sering kali kita diasak dengan hiburan setiap kali menyambut hari kemerdekaan . bagi saya , yang lebih penting kita mendoakan kesejahteraan pejuang pejuang kemerdekaan kita yang terdahulu . kita selalu tengok kat tv , bila tiba hari kemerdekaan , akan ada acara Ambang Merdeka , pertunjukkan bunga api dan sebagainya . jarang sekali kita tengok kat tv orang sambut kemerdekaan dengan mengadakan bacaan tahlil dan doa selamat untuk pemimpin dan pejuang kemerdekaan yang dah gugur . adakah mereka yang dah bermati matian untuk mendapatkan kemerdekaan untuk negara kita ni mahu dihargai dengan acara perarakan , pertunjukan bunga api dan sewaktu dengannya ? ? saya rasa tidak . 

sebagai seorang anak muda , saya rasa kita perlu mengubah cara kita menyambut hari kemerdekaan . kita boleh mengisi hari kemerdekaan negara kita dengan acara bacaan Yaasiin beramai ramai , solat hajat agar negara kita ni kekal aman sentosa , bacaan tahlil dan doa selamat untuk pemimpin dn pejuang kemerdekaan kita yang dah gugur masa dijajah dulu . cara macam ni rasanya lebih baik untuk menghargai kemerdekaan yang kita ada sekarang . 

semoga kita semua mendapat keberkatan daripada yang Maha Besar . In shaa Allah . .

Salam Merdeka . .

Thats all for now 
Assalamualaikum

 

Post a Comment