Saturday 1 December 2012

My First Time Masak Nasi Ayam :D

Assalamualaikum . .

disebabkan minggu lepas tak dapat makan nasi ayam , saya dah decide nak masak nasi ayam hari ni . so , malam tadi sembang-sembang la dengan mama pasai nak buat nasi ayam ni . lepas mama kata okay , saya pun terus la text kak Ika (tukang masak masa kerja kat kantin sekolah dulu) mintak resipi nasi ayam . dapat ! terima kasih kak Ika ! hehe .

so , pagi tadi dengan penuh semangat saya bangun tidur and terus ajak mama pergi pasar cari bahan bahan nak buat nasi ayam . bahan pertama nak buat nasi ayam ni mestilah kena beli ayam (sebab ayam kat rumah ni dah habis . hehe) . dah beli ayam , pergi la kedai lain beli barang sampingan nak buat nasi ayam tu . dalam resipi yang kak Ika bagi tu , ada REMPAH NASI AYAM . saya dengan mama saya pusing satu BIDOR cari rempah tuu . bila tanya kat kedai , tokey kedai tuu macam blur jee . bila pergi kedai yang tau pasal kewujudan rempah tu , dia tak ada jual pulak . hadoi ==' . penat mencari . barang yang lain semua dah ada tinggal rempah tuu je . lepas penat mencari , saya dengan mama balik laa rumah (buat habis minyak motor je pusing satu Bidor semata-mata cari rempah tuu . huh ! )
dah sampai rumah , saya pun mulakan operasi memasak . bersih-bersihkan ayam , rebus ayam , potong-potong bawang and semua bahan yang berkaitan laa . lepas dah perap ayam , bincang dengan mama macam mana nak masak nasi tuu pulak . rempah tuu dah laa takde . dah bincang-bincang semua , saya pun decide la nak gabungkan resipi yang kak Ika tuu bagi dengan resipi yang ada kat internet . dengan bantuan mama , nasi pun di masak laa . bila nasi dah masak , saya pun rasa laa nasi tuu kot kot sama ke dak dengan nasi ayam yang pernah saya makan . ada laa rasanya sikit (wah terperasan sekejap ! )

bab nasi dah selesai , then saya pun buat la dia punya sos cili and sos kicap nya . last sekali barulah goreng ayam yang dah diperap tadi . tuuudiiiaa ! meletup-letup bila digoreng . nak makan punya pasai , sanggup kena percikan minyak tuu (tak boleh blahh jee . hahaha . ) tepat pukul 12.30 siaplah saya punya nasi ayam . saya pun apa lagi terus ambik pinggan , makan nasi ayam tuu . (tetiba je hari ni rasa lapar gila , sampai tak sempat sempat nak makan . haha :D )

Alhamdulillah , dengan izin dan rahmat ALLAH , dapat jugak saya makan nasi ayam .walaupun first time masak nasi ayam ni , tapi rasanya okay la jugak (perasan lagi =.= hahahah :D ) terima kasih kat kak Ika sebab dah bagi resipi nasi ayam and tak lupa juga , my beloved mama sebab tolong and kasi tunjuk ajar . lain kali kita buat lagi okay . hehehe . that's all . sekian terima kasih ;)

                                                   ASSALAMUALAIKUM :D

Post a Comment